lørdag den 16. september 2017

Ugen efter Skals

Det kræver tilvænning at komme hjem efter et ugekursus på Skals - højskolen for design og håndarbejde. Ikke nok med at man skal på arbejde igen, man skal også selv lave sin mad, og man kan ikke brodere dagen lang....

På kurset fik jeg afsluttet min tulipan. Den blev ganske fin, selv om DMC´s mouliné lin er "mere levende" at brodere med end f.eks. Bockens hørtråd.

Jeg vil montere broderiet til en lille pung/kosmetikpung med pink for. Fotoet viser desværre ikke den korrekte nuance af det karrygule bomuldsstof.





Jeg har i denne uge fået broderet min pude færdig. Den er jo ganske nem at færdiggøre, da puden er købt færdigmonteret.



I år er jeg desværre ikke en af de heldige, der deltager på Fanø Strikkefestival. Så i går, fredag, besluttede jeg mig for at lave min egen "festival" og kørte til Aalborg for blandt andet at besøge Garnudsalg.

Normalt har jeg den opfattelse, at man, hvis man ikke har noget godt at sige, ofte bør tie. Men..... besøget levede ikke - slet ikke - op til mine forventninger.

Salgslokalet er stort, og der er mange udstillingsreoler med forskellige garner. På trods heraf virkede lokalet og dermed udvalget af garn meget rodet og uoverskueligt. Det er muligt, at det var en tilfældighed, men jeg oplevede, at ekspedienterne mest talte med og underholdt hinanden fremfor at hjælpe og ekspedere kunder. Jeg fandt noget garn, Blackhill Virgin Wool Linen, der lugtede lidt af spindeolie, men det var vanskeligt at vide om lugten stammede lige præcis fra det garn eller andre garner i lokalet. Jeg købte derfor garnet med hjem, da det havde en spændende struktur. Jeg fandt derudover en genbrugsuld, Wool Élevé, som så spændende ud. Endelig fandt jeg Önlings nye bog, Yndlingsstrik 4, og bogen, Strik og Stræk. Da jeg skulle betale, måtte jeg konstatere, at betaling med dankort fortsat ikke er en mulighed....

Da jeg kom hjem skulle "festivalen" fortsætte med at bladre i mine nyindkøbte bøger. Inden jeg kom så langt lykkedes det mig dog at ødelægge forsiden af Yndlingsstrik 4. Garnudsalg sætter klistermærker på bøgerne for at forhindre, at man som kunde kan bladre i alle de bøger, der er til salg.   Kun et eksemplar er udstillet som bladreeksemplar, hvilket er en god ide. Klistermærket viste sig ikke at kunne komme af uden at skade bogen. Det ærger mig, da jeg gerne vil passe godt på mine bøger.


Jeg lavede en strikkeprøve til Susie Haumanns Straight Up i Blackhill Virgin Wool Linen og Silk Mohair. I løbet af kort tid var mine slimhinder noget utilfredse med den spindeolie, der uden tvivl må være i garnet. Så nu overvejer jeg, om jeg overhovedet vil give mig i kast med at strikke i garnet, selvom strikkeprøven faktisk er ok.


Det viste sig at blive en fredag med flere prøvelser - godt at det i dag har været en dejlig broderidag. Jeg har nemlig igen været på Skals. I dag var jeg til lørdagsbroderi med den ene af højskolens faste broderilærer, Bjørk.

I aften vil jeg også glædes over, at jeg har fået rammet mit broderi ind. Det er efter sigende det længste broderi, som JP Rammer i Ans har monteret i passepartout. Det er godt håndværk.


Jeg tror, jeg ved, hvor det skal hænges op.....

Fortsat god lørdag aften. 

Kirsten









1 kommentar:

.post-body img, .post-body .tr-caption-container, .Profile img, .Image img,.BlogList .item-thumbnail img{border: 0px;-moz-box-shadow: 0px 0px 0px;-webkit-box-shadow: 0px 0px 0px;box-shadow: 0px 0px 0px;} img {border:none;box-shadow:none; }