søndag den 23. juli 2017

Karklude - strik? hækling? hør? bomuld?

Sidste forår blev det for alvor populært at strikke eller hækle karklude. Jeg fik dengang både strikket og hæklet nogle karklude, som jeg har brugt lige siden. Men hvilke klude har vist sig at være de bedste ?


Blandt de strikkede klude foretrække jeg en klud, som en kollega har strikket til mig. Den er helt simpel - strikket i retstrikning på skrå med bomuldsgarn.


Kludene overfor er hæklede klude i forskellige bomuldsgarner. Der har efter den megen brug og dermed megen vask vist sig at være stor forskel på kvaliteten af garnet. Der er også stor forskel på, hvor brugbare de forskellige hæklede mønstre er.

Nedenfor ser du mine favoritter: karklude i hør, i hør/bomuld og i merceriseret bomuld. Mit favoritmønster består af: 1. række - fastmasker - og 2. række - stangmasker, der hækles på denne måde: spring en fastmaske over, en stangmaske i næste fastmaske og herefter en stangmaske i den fastmaske, som blev sprunget over - gentages rækken ud. Mønstret giver en åben struktur, som passer mig bedst. Jeg har hæklet de tre øverste klude med dette mønster.


God søndag
Kirsten


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

.post-body img, .post-body .tr-caption-container, .Profile img, .Image img,.BlogList .item-thumbnail img{border: 0px;-moz-box-shadow: 0px 0px 0px;-webkit-box-shadow: 0px 0px 0px;box-shadow: 0px 0px 0px;} img {border:none;box-shadow:none; }