søndag den 20. november 2016

Den blå time

er som bekendt den tid på døgnet, hvor det begynder at blive mørkt, og til det er helt mørkt. Enten har jeg en konstant blå time lige for tiden, eller også er jeg, som Picasso var det, inde i en blå periode.

Under alle omstændigheder er farven blå den absolutte favorit for tiden.


Blå er farven på en strikkeprøve til et nyt projekt. Jeg planlægger noget simpelt tv-strik - model Astrid fra Önling. Jeg har strikket prøven i Lamana Cusi, 100 % alpaka, fra Familien Davidsen og Isager Alpaca 1.  Strikkefastheden passer, og prøven er blød og lækker.

Jeg er blevet færdig med en sommermodel. Modellen har ligget og "modnet" lidt i strikkekurven, inden jeg i sidste weekend besluttede mig for at gøre den færdig med en kant hæklet med krebsemasker. Modellen er strikket med i alt 8 tråde - bomuld, hør, viscose og en sølvtråd - på pind nr. 12.



Den færdige model vejer i alt knap 700 gr. Så den er rigtig god til at udrydde rester.

I går fik jeg lagt min brødserviet i eddike for at fjerne den blå påtegning. I dag er servietten blevet presset.


Jeg er rigtig glad for servietten, som er beregnet til at lægge over et brød, medens man skærer sig en skive.

Jeg har broderet kontursting med en tråd merceriseret bomuld ved alle de striber, som bogstaverne danner. Derefter har jeg broderet fladsyning med to tråde over hver stribe.


Den ene kant, hvor man skærer sin brødskive, har fået en hulsøm. De andre kanter er lagt op med kastesting på bagsiden.


Sidst men ikke mindst har jeg fået vasket mit retrobroderi. Som jeg tidligere har skrevet, har jeg fået broderiet forærende af en ven. Det var dukket halvfærdigt op fra familiens gemmer. Heldigvis var der garn med, så det var blot at gå i gang. Motiverne stammer fra Haandarbejdets Fremmes kalender fra 1960.

Der er broderet på det mest lækre hør - 16 tråde pr. cm. - med hele og halve korssting og stikkesting.



Nu skal jeg have fundet ud af, hvordan broderiet skal monteres.


Selve broderiet er 12,5 cm bredt og 145 cm langt.

God søndag.

2 kommentarer:

  1. Smukke broderier. Brødservietten er sådan en dejlig hverdagsbrugsting. Jeg glæder mig til at se montering af månederne. Lækkert hørlærred. Hvor finder man 16 tråde i dag. Synes der ligger mest af grovere karakter.
    Jeg kan godt lide de fine stoffer. Der er flere muligheder for motiver uden at de kommer til at fylde alt for meget.
    Og så er du klar til sommer.... 😉

    SvarSlet
  2. hej Kirsten,
    det er nogle fine ting du har lavet. Jeg er særlig vild med din brødserviet !

    strikkeglade hilsner

    Angelika

    SvarSlet

.post-body img, .post-body .tr-caption-container, .Profile img, .Image img,.BlogList .item-thumbnail img{border: 0px;-moz-box-shadow: 0px 0px 0px;-webkit-box-shadow: 0px 0px 0px;box-shadow: 0px 0px 0px;} img {border:none;box-shadow:none; }